Sunt Copil, Adult sau Parinte?


Pe parcursul anilor de studentie si nu numai, am avut un subiect de discutie omniprezent: “teoria e pentru teoreticieni, in viata reala nu se aplica!” Sa fie asa?

Din pura curiozitate si pentru ca imi place sa invat lucruri noi, am pornit o investigatie. Urmaresc daca interactiunile mele zilnice (personale si profesionale) pot fi incadrate si raportate la teorii ale comunicarii care au fost elaborate de-a lungul timpului.

Astazi am ales sa scriu despre Analiza tranzactionala (AT) si modul in care o folosim zilnic. AT este o teorie explicativa a personalitatii care permite dezvoltarea de instrumente ce optimizeaza componentele comunicarii. Pentru ca spatiul nu-mi permite, o sa prezint esenta acestei teorii cu exemplele proprii. In completare, spre finalul articolului gasiti cateva referinte video care va permit sa aprofundati subiectul.

Avand la baza teoria freudiana, Berne considera ca dezvoltarea personalitatii se realizeaza intre 3 perioade ale vietii:

  • copilaria – lipsita de autonomie si independenta
  • viata adulta – relativ autonoma si independenta
  • varsta parentala – a respectului fata de norme si valori.

Asadar, fiecare din noi adopta in viata de zi cu zi una din starile eului: Parinte, Adult, Copil. Cel care adopta starea de parinte autoritar sau binevoitor reproduce comportamente pe care le-a vazut la propriii parinti sau la persoane care au avut o influenta dominanta asupra lor: acestea pot fi „modele” recente ale fostilor sefi, colegi de clasa/grupa.

Fiecare dintre noi simte ca ii plac anumite lucruri sau ii displac, fara sa poata explica de ce. Copilul este starea Eului in care se manifesta trebuintele, dorintele: fie ca sunt manifestate liber si spontan sau sunt adaptate la nevoile grupului sau ale societatii. Copilul Liber isi manifesta dorintele in mod spontan spre deosebire de cel Adaptat care isi adapteaza trebuintele la ceilalti (adaptare sociala la cereri, supunere, devalorizare si preluare a pozitiei de victima.

Adultul este cel mai conectat la prezent. El intelege, compara, analizeaza, deduce, asculta informatii, explica lucrurile, cere (Poti sa-mi dai sarea, te rog!).

Nu mi-am propus sa fac o catalogare a celor mai bune stari ale Eului si sunt total de acord ca fiecare dintre noi este un amalgam de stari pe care le manifesta diferit de la o situatie la alta. Uneori e bine sa ne oprim la „culoarea rosie” a societatii, cateodata e bine sa protejam pe cineva si sa ii ducem sarcina la bun sfarsit sau sa analizam lucrurile la rece.

De ce merita sa stii analiza tranzactionala?

  • Poti sa-ti dai seama de adevaratele intentii ale interlocutorului si sa te pozitionezi corect in comunicare fara a-l cataloga.
  • Vei fi capabil sa adopti starea potrivita, in momentul potrivit pentru a evita situatiile conflictuale.
  •  Iti dezvolti abilitati de negociere, comunicare, persuasiune.
  •   Te accepti in toate starile pe care le ai: Copil, Adult, Parinte.

Eu ma ciocnesc zilnic de situatii in care „Copiii liberi” considera ca le incalc drepturile cand le cer sa-si respecte obligatiile (uneori sunt parinte, alteori adult). Admir Adultii care negociaza si vand atat de bine produsele pe care le au fara a face vreo judecata la adresa interlocutorului. Ma bucur, asemenea unui Copil Liber, de rasarit, de o ciocolata buna, de revederea unui prieten. Dau indicatii colegilor, trecatorilor fara a-mi ascunde manifestarile Adultului Normativ.

Acest lucru imi permite sa fiu Eu insami zi de zi si sa-mi explic de ce reactionez intr-un mod sau altul si mai ales ce schimbari pot face pentru a imbunatati relatiile mele cu ceilalti.

Revenind la discutia omniprezenta de care va vorbeam la inceput, cred ca merita sa cautam felul in care o teorie poate fi aplicata dupa ce facem un prim efort de a o intelege. Sunt prea multi cei care reinventeaza roata fara a verifica daca exista teoreticieni care au facut demersuri pentru aceeasi cauza.

Exemple sunt nenumarate: teoria grupurilor folosita pentru construirea retelelor sociale sau pentru planificarea urbanistica, teoria two step flow communication folosita pentru a realiza campanii prin intermediul liderilor de opinii (lideri de galerie, bloggeri, politicieni, sefi de grupa etc), teoria nevoilor –Piramida lui Maslow – folosita pe larg in marketing si managementul resurselor umane s.a.

Mai jos aveti un tutorial de 10 min despre Analiza tranzactionala.

Leave a comment